Monday, 16 January 2012

puding caramel

mingu lepas mempunyai kerajinan  yg sangat tingi nak wat puding caramel...perghhh rajin beb..so aku pun merajinkan diri ke dapur...nak masak puding caramel ni..tnpa bantuan sapa-sapa..sendirian berhad tgk resepi kat myresepi je...


bahan nak wat simple giler :-


1. 5biji telur - lg bagus buang selaput putih kat telur tu tuk hilangkan hanyir dia

2. 1 sudu esen vanila

3. Setengah atau suku susu pekat ..apa2 brand pun xpe klu xnak manis xyah buh byk2.

4. 1 susu sejat/cair

5. 1 tin air. -air sukat pkai tin susu td je..

6. sedikit tepung jagung- bg keras puding kang klu xmasuk jadi lembik sikit ala2 cam taufufa...


ni lak nk wat caramel dia...gula ikut suka la..aku xsuka manis so ikut suka je masuk bpa..xda sukatan..panaskan dalam kuali .korang masuk sikit air .kiranya dalam 3 4 titik la...kacao smpai gula tu jadi wane perang..dah agak2 perang korang masukan air bg dia cair..bg panas dah siap...


cara dia..paling senang...masuk je sume bahan td dalam bekas pemukul. disebabkan aku ni terlampau rajin masuk je dalam blender..mesin smpai rasa2 dah ok adunan tu...
sambil tu panaskan periuk kukus kat dapur..


setengah org ...akan masukkan caremel tu dulu dalam bekas ..pas2 tuang adunan td. tapi aku lain sikit...aku kukuskan puding tu je..dah sejuk dan nak makan baru buh caramel atas dia..sebab aku wat camtu xmo terlalu manis sgt...depend pada org la nak cmnr...kukus td dalam 30-40minit la....rasa-rasa cam dah nampak menjadi..


wakakkaa..first time wat puding caramel ni..hahhaha rupa dia mmg huduh sikit la tp rasa tip top....mak aku kata tak manis sgt..bgus2..myb aku buh bekas besar sgt kot tu yg jadi huduh skit..tp xpela aku ngn mak je yg makan..wakkakaka...


tapi pasni klu nak wat kena masukkan sikit tepung jagung- coz nak kasi keras sikit puding tu senang nak potong......


huduh gilerr...ni tuang terus caramel dalam ni .yg berlopong tu sebab susah nak potong ambik ko pkai sudu je...wakakkaka

so ni dia hasilnya..hahahha jangan gelak ekk...


pas aku wat puding caramel ni ..aku wat puding roti gak...




puding roti.....



2 comments:

  1. Replies
    1. hahhaaa....xda keje ..tu pasall wat tmbah2 bahan ada kat umah

      Delete